Dani

Såhär pluggar du bäst
Titeln borde egentligen bara "så här pluggar jag bäst" men nåt har man väl lärt sig av youtubers och löpsedlar. Tror dock mina pluggtips är ganska bra även för andra människor, men jag vet att alla lär sig på olika sätt! Jag är inte perfekt och kan säkert förbättra min studieteknik en hel del, men det här är iallafall hur jag klarar av långa dagar på biblan:


 
Tips 1 
GÖM UNDAN MOBILEN

Jag brukar inte stänga av mobilen nödvändigtvis, det kanske hade hjälp koncentrationen ännu mer, men det finns studier som visar att man presterar sämre bara av att ha ens mobiltelefon synlig när man utför en uppgift. Genom telefonens NÄRVARO påverkar den dig, du behöver inte ens ta upp mobilen!! Den stör ändå! Ännu värre är ju att faktiskt plocka upp mobilen, när jag gör det tex för att titta på klockan är risken hög att det kommit upp en notifikation som stjäl din uppmärksamhet ännu mer...

Även om jag bara tar upp mobilen någon sekund fortsätter jag tänka på notisen jag fick och mobiljäveln har min uppmärksamhet trots allt och det är svårare att återfå riktigt pluggfokus. Det här tipset gäller både när du pluggar själv, men inte minst under föreläsningar! Missar du något under en föreläsning är det svårt att spola tillbaka och lyssna om + du hänger inte med i kommande meningar heller för att du tappat tråden. Hur ska man göra då? Göm mobilen i ryggsäcken, jackfickan, nånstans där du inte känner eller ser dess närvaro och du för en stund kan glömma bort att du ägerden

Tips 2
TA RAST
 
Du kanske tänker, men Dani. Mitt problem är att det enda jag gör är att ta raster. Men hörru, nu ska du göra det strukturerat!
Pluggupplägg: Plugga 45-60 min max. Ta 15 min paus. Plugga. Paus pluggapauspluggapausplugga. Detta är receptet för en framgångsrik pluggdag I tell you. I skolan har vi ju så och jag hade inte kunnat lyssna aktivt i timmar om vi inte haft såna pauser. 

Pausen tycker jag helst ska vara att du lämnar studieplatsen, sträcker på dig lite. Jag brukar ta 15 min paus, gå ut och ta lite luft, äta en frukt, prata med vänner. När jag bara vill ha en kort paus går jag bara på toa o fyller vatten, det blir ändå lite vila för skallen tycker jag + det e bra o dricka mycket;) i biblan får vi egentligen bara dricka vatten men som ni såg i ett tidigare inlägg smugglade jag in cappuccino och här nere ser ni en bild på en smoothie jag smugglade in idag ;)
(null)
Genom att ta regelbundna pauser har jag lyckats plugga upp till 7 timmar på biblan!!! Och det är bara läsning och antecknande! Bra tycker jag iaf. En fördel är även att man vet när man "får" använda mobilen och tar därför förhoppningsvis upp den mindre ofta under själva pluggtiden. 
(Btw var så rädd för den gröna smoothien men den va rätt god.)
 
Tips 3
BELÖNING INNAN ELLER EFTER PLUGGET

Belöningen behöver inte vara en fest eller att du går och bowlar (även om det är bra förslag också). Det kan vara ett pass du ser fram emot att träna, för min del skulle det va som en belöning att få dansa zumba. Det kan också vara att du har lagat god mat som ligger och väntar på dig hemma eller att du ska ut i solen!! Kolla serie med popcorn/god frukt, hänga med vänner och NJUTA av känslan att du jobbat klart för dagen. Var stolt!!!

Gör nåt kul innan plugget?? Ja, jag tycker det är en bra idé om du inte ser fram emot att plugga alls. Du kopplar ihop plugget med något kul och är i ett positivt humör och fylld med energi till att börja med. Jag och Hanna åt frukost ute en dag innan plugget som motivation och för att starta dagen bra! Att vakna i god tid och ge dig själv tid att piggna upp kan också vara bra, speciellt innan föreläsningar.  (null)

Tips 4
MUSIK

Jag tror jag har gjort fel i alla år. Plugga med musik gör jag rätt ofta, speciellt för att jag vill blockera ut annat ljud och verkligen fokusera, men öronproppar vet jag skulle bli för tyst/skumt. Lösningen för mig, som jag insåg för någon vecka sen är att söka på "study music" på spotify. Du lyssnar på ljud men det kan vara vågor, piano, eller andra lugnande ljud och instrument. Jag har märkt att jag tenderar att antingen fokusera på texten i låtarna jag lyssnar på, eller gunga med i tempo-låtar. Men sån här musik, typ white noise, är svår att haka upp sig på, men det är ändå ett skönt bakgrundsljud att ha. Tråkigare musik får man leta efter men det är typ hela syftet. 

Exempel på en lista jag brukar sätta på:


Tips 5
HUR ANTECKNA?

Såklart du ska anteckna för att komma ihåg vad du just läst. Jag har dock märkt att jag antecknar ganska mycket och att det gör att min läsning går ultralångsamt. (Antecknar jag för mycket orkar jag inte heller läsa det sen när jag ska). Därför säger jag såhär: läs ett eller några stycken, medan du läser - markera det som är viktigt (jag gör det på pdf), gå sedan tillbaka och se vad du markerat och korta ner det, helst med egna ord. Det blir mer ett flow i läsningen snarare än att stanna upp och skriva stup i kvarten. Texten finns kvar där, don’t worry.  (null)
Lost and found paraplyer på biblan

Tips 6
GÅ HEMIFRÅN

Mitt sista tips är att ta sig ut ur huset. Hemma finns distraktioner som heter duga. Gör plugget till det roligaste (elr snarare det enda hahah) alternativet. Går du till skolan eller biblioteket t.ex. separerar du även plugg från fritid och på så sätt kan du slappna av när du väl är hemma. Jag tycker också att man blir så stillasittande av att plugga och på så sätt får du en anledning att röra på dig- att ta sig till och från biblan! Blir även sjukt degig o deppig av att sitta hemma en hel dag. 

Allt detta PLUS att jag får extra motivation av att se så många studenter plugga på biblan att tamigfan, kan de så kan jag. Vi har även ett hur bra bibliotek som helst här i Groningen som jag kommer sakna. Utsikt över stan, academy building (här nere på bild), massa stora fönster, en hel del studieplatser, fikarum på varje våning och balkong att gå ut på. FÖR ATT BARA NÄMNA ATT DE HAR KONTORSSTOLAR SOM ÄR ASSKÖNA ATT SITTA PÅ!!! 10/10
(null)

Kommer aldrig sluta hypea vårt bibliotek!!!
#1 - Geert

Vilket inlägg! Vilka tips! Love it!

Svar: Omg tack ❤️❤️ ville att du skulle se det, var lite stolt :’)
Dani