Dani

Skolan o alla cyklar <3
hej igen! För de som inte vet pluggar jag i en cykelstad. Vad jag menar med det kan ni dels se på parkeringsplatserna utanför vår skola. Alla cyklar här. Om en person väljer att gå istället för att cykla undrar jag varför. Staden är uppbyggd för cyklister och det är inte ens värt att ha en bil här. Bilarna får inte ens köra på många gator i stan så det skulle bara vara krångligt. Eftersom allt är så platt tar 3 km inte alls lång tid att cykla, så avstånden är det inga problem med än så länge. Om ni undrar vad jag har för cykel så är det en hyrcykel från typ det mest populära företaget som hyr cyklar här "Swapfiets"!
Kolla förresten på hur fin min skola är <3 (har även föreläsningar på universitetssjukhuset)
Typ den här bilden visade en historielärare oss när han pratade om cyklandet. Innan reformer såg Groningen ut som precis vilken stad som helst med bilar överallt och som ni ser på hela vismarkt (marknaden). Idag är torget heelt tomt förutom på tisdagar, fredagar och lördagar, när det sätts upp massvis med marknadstält och alla är i rörelse. Till vismarkt går jag för o köpa frukt, grönsaker och bröd och går man i rätt tid kan man få riktigt bra deals!! (Min bästa hittills är 4 blåbärsaskar för 1 euro!)